Izinkan diri kau untuk berubah

Bismillah

Allahumma solli 'ala Muhammad

Lama dah tak menulis, bukan taknak. Bukan x rindu. Tapi rasa kepandaian menulis dulu tu hilang. Tak rasa yakin, rasa tak bersedia. Rasa macam tak payahlah susah payah, jadi biasa biasa jelah. 

Padahal rindu, minat. 

Harini aku terserempak satu tulisan. Dia kata, selama dia hidup, die selalu rasa bosan. Sebab hari hari buat benda sama, die rasa macam hidup dia tak bermakna. Dia rasa hidup untuk kerja, balik makan tidur, kerja. 

Dia tak pernah rasa ada keperluan untuk cuba benda baru. Dia buat apa yang aku cakap kat atas tadi " jadi biasa biasa jelah" dimana akhirnya dia kata dia tak nampak tujuan hidup dia.  

Satu hari,  die start menulis, dia start bercakap depan camera dan dia baru sedar yang dia boleh buat. Dia tak tahu selama ni dia boleh buat. 

Die kata, dia sedar dia boleh buat benda tu semua sekarang, lepas dia 'izinkan' diri dia untuk buat. Die tak tahu die boleh bangun pagi, dia tak tahu die boleh solat jemaah hari hari kat masjid. Sekarang dia boleh, lepas dia 'izinkan' diri dia untuk buat. 

Back pada diri sendiri
Kita suka bangun pagi, tapi liat. Kenaa tido sblum kul 12 untuk boleh segar esoknya. Dan itulah yang kita pegang selama lama ni. Padahal kalau fikir betul2, ada je masa blajar dulu aku terpaksa tido lambat dan terpaksa awal bangun pagi esoknya ke kelas. Aku x tido cukup 6 jam, tpi masih boleh bangun. 

Adakah selama ni alasan kita saja untuk bermalas malasan? Lepas aku baca tulisan tu, aku berfikir mcm tu. Ini semua alasan yang kita bagi diri kita untuk sedapkan hati kita. 

Aku tak izinkan diri aku, aku tak pernah betul-betul berusaha untuk buat semua yang aku impikan. Aku hanya berharap Allah tolong aku beri aku semangat, mana datang semangat kalau aku tak pernah cuba untuk berubah. 

Nak menulis, nak melukis, nak buat hobby baru, nak kurus, nak mengait, nak mmbaca, nak bakar kuih, nak menjahit. Semua aku nak dan banyak lagi impian yang tak tersebut.  Tapi bilaa semua aku nak, otak aku jadi serabut dan akhirnya aku tak buat satu pon. 

Sekarang ni,tanya diri sendiri
Kau betul nak buat semua tu? Betul. Nak jadi hamba Allah kat bumi ni yang lebih berguna? Ya. 

So start. Tarik nafas. 
Start satu. Start dengan menulis. Menulis ni ibaratnya kau huraikan tali kekusutan dalam otak kau. 

Kau fikir banyak sangat, so menulis bagi otak kau tersusun dan berfungsi. 

I proud of you. I proud of you. 
Perempuan kena berilmu, kena busykan diri dengan benda berfaedah supaya diri dia tak dipenuhi dengan nafsu nafsu yang membelungi diri. 

Cau cincau. 
See you next post.

Ulasan